国内初となる初音ミクをテーマとした現代アート展「ART OF MIKU」を2024年2月に札幌PARCOと渋谷PARCOの2拠点で開催。
16組の現代アーティストによる多種多様な表現で生まれた約40点もの初音ミクの現代アート作品の展示、販売がおこなわれる。また、特別企画による迫力ある「コラボレーション作品」をはじめ、「コラボレーション作品に込められた意図」や「制作プロセス」などに迫ったクリエイターインタビュー動画も展示予定。既成概念に囚われない表現に触れ、コンテンポラリーアートの持つ壮大な世界観が表現される。

ART OF MIKU イベントサイト:https://miku-art.com/

⚫︎ 参加アーティストについて

アートの市場において国内外で活躍されているアーティスト16組が参加し、それぞれのアーティスト独自の思想や解釈によって現代アートとして表現された初音ミクをお楽しみいただけます。

▼参加アーティスト(50音順) 

内田 ユイ/後 智仁/江口 綾音/河村 康輔/北川 宏人/JUN OSON/寺田 克也/仲 衿香/ニシイズミ ユカ/廣瀬 祥子/FACE/星山 耕太郎/松山 しげき/本 秀康/山口 真人/他

●メインビジュアルについて

本イベントのメインビジュアルは河村 康輔氏に担当いただきました。

▼河村 康輔

多数のアパレルブランドにグラフィックを提供する傍ら、ライブ、イベント等のフライヤー、DVD・CDのジャケット、書籍の装丁、広告等のデザイン、ディレクションを手掛ける。ジャンルを横断したコラボレーション多数。国内外の様々な美術館やギャラリー等で個展やグループ展を開催。

⚫︎特別企画「松山しげき × Ground Y × Design COCO コラボレーション作品」について(以下コラボレーション作品)

本イベントでは特別企画として「松山しげき(アートデザイン)」×「Ground Y(服飾)」×「デザインココ(制作)」の共同制作によるコラボレーション作品を展示、販売をいたします。展示は渋谷会場のみとなります。

●松山 しげき(画像:左)
素体デザイン/デザイン監修 担当

1998年よりイラストレーターとして広告やプロダクトのイラスト制作を手掛け、2011年以降はアーティストへ転身し、現在では国内外のギャラリーにて絵画・彫刻・インスタレーション作品を中心に発表している。

●Ground Y(画像:中央)
服飾デザイン/服飾制作 担当

ヨウジヤマモト社のフィルターを通し、ファッションの新たな可能性を提案するブランド「Ground Y(グラウンド ワイ)」。

コンセプトにシンクロする多面的な要素をとりいれながらジェンダーレス、エイジレスなスタイルで新しい世界観を提案している。

●デザインココ(画像:右)
素体制作 担当

Art Director CHIGAにより2000年に設立された立体制作会社。

クラフトマンの技術とデジタルを融合した、ものづくりのパラダイムシフトを起こし、等身大フィギュア業界のリーディングカンパニーとなる。

⚫︎ グッズについて

2月2日(金)10:00から札幌会場とONLINEPARCOにて各種グッズの販売を行います。

・河村 康輔氏による「ART OF MIKU」メインビジュアルグッズ
・参加アーティストの作品グッズ
・望月けい氏によって書き下ろされたグッズ用イラスト「アートミク」のグッズ                                     
(ポストカード/ポスター/他アパレルグッズ等)

●望月けい(イラストレーター)
本イベントではグッズのアートミクイラストを担当。
独特の色彩感覚とエッジの効いたデザインで人気を博す新進気鋭のイラストレーター
主な実績はゲーム「LOOPERS」(Key)、「Project:;COLD」、「Fate/Grand Order」、「刀剣乱舞」キャラクターデザインなど。

⚫︎ 開催概要

▼札幌(プレオープン):渋谷会場に先行して作品を公開 
※特別企画「コラボレーション作品」や一部作品の展示はございません

会期2024年2月2日(金)~2月12日(月・祝) 10:00-20:00※最終日2月12日(月・祝)は13:00閉場営業時間は変更となる場合がございます
入場料<前売り(先着入場特典あり) :1月10日(水)〜2月1日(木)>大人:1,100円学生:800円小学生以下:無料(保護者同伴に限り)障がい者割引:800円<一般(先着入場特典あり)>大人:1,200円学生:900円小学生以下:無料(保護者同伴に限り)障がい者割引:900円※入場特典付き:缶バッジ 1点(札幌デザイン3種のうち、ランダムで1点)を配布予定。無くなり次第、終了となります 
venue展示会場:札幌PARCO 7F(北海道札幌市中央区南1条西3丁目3) SPACE7物販会場:札幌PARCO 7F 特設会場
※2月2日(金)~2月4日(日)は展示会場にご入場された方のみ物販会場にご入場いただけます。展示会場のご入場受付時に物販会場入場券をお渡しいたします※2月5日(月)以降、物販会場はどなたでもご入場いただけます

▼渋谷(グランドオープン)

会期2024年2月17日(土)〜3月4日(月)11:00-21:00
 ※最終日は18:00閉場
営業時間は変更となる場合がございます
入場料<前売り(先着入場特典あり):1月10日(水)〜2月16日(金)>大人:1,200円学生:900円小学生以下:無料(保護者同伴に限り)障がい者割引:900円
<Adults: 1,300 yenStudents: 1,000 yenElementary school students and younger: free (must be accompanied by a parent or guardian)Discount for the disabled: 1,000 yen
*With admission benefit: One can badge (one of three Shibuya designs, to be distributed at random). The event will end as soon as all the badges are gone.
venueExhibition venue: Shibuya PARCO 4F (15-1 Udagawacho, Shibuya-ku, Tokyo) PARCO MUSEUM TOKYO sales venue: Shibuya PARCO 5F special venue
Only visitors who have entered the exhibition hall will be allowed to enter the sales area on February 17 (Sat.) through February 18 (Sun.). (You will receive an admission ticket to the sales area when you enter the exhibition hall.

<Sponsored by
Parco Inc. / DeNA Inc. / Mobaoq Co.

.
Crypton Future Media, Inc.

<Cooperation
The Chain Museum / Design Coco / Yohji Yamamoto Co.

<Curation
Enlightenment Corporation (Representative: Hiro Sugiyama)

About ⚫︎ Tickets
To ease congestion, advance tickets with a designated admission time will be sold at "ArtSticker".

Ticket sales page (Sapporo session):: (Japanese only) https://artsticker.app/events/21024
Ticket sales page (Shibuya session):. https://artsticker.app/events/21033

This ticket only specifies the time of admission, and there is no time changeover system.

*Tickets will not be available on the day for sold-out dates and times. (If cancellations occur, tickets will be available for purchase at any time.

⚫︎ for the sale of artwork entries

Applications for entry sales of unique works (original paintings) and some multiple works (original reproductions) exhibited at the event will be accepted through ArtSticker( https://artsticker.app/events/15314 ).

 .

Unique works (original artwork)February 16, 2024 (Friday) 13:00 - March 4, 2024 (Monday) 18:00
Multiple (original reproductions)Entry period for the Sapporo exhibition: February 2, 2024 (Fri.) 10:00 - February 12, 2024 (Mon.) 18:00
Entry period for the Shibuya exhibition: February 16, 2024 (Fri.) 13:00 - March 4, 2024 (Mon.) 18:00

<Bonus for admission
Admission is first-come, first-served and limited to a limited number of can badges.

 One of the three regional designs will be distributed at random. You cannot choose the design.
The number of admission privileges will be limited. Ends when all are gone.

⚫︎ About the Support Project

 ART OF MIKU" is looking for supporters (owners) to help make the first Hatsune Miku x Contemporary Art Exhibition in Japan a success.
Various owner benefits include special experiences and items exclusive to this project.

Click here to visit the support project page:: Support Projecthttps://camp-fire.jp/projects/726339/

⚫︎ What is Hatsune Miku?

Developed by Crypton Future Media, Inc., this "software" allows anyone to sing a song by entering lyrics and melody.
The movement took off when a large number of creators created music with "Hatsune Miku" and posted it on the Internet.
She has also attracted attention as a "character" and is now active as a virtual singer in a variety of fields, including merchandise and live performances, and her popularity is spreading around the world.
Rin Kagamine, Len Kagamine, Luka Megurine, MEIKO, and KAITO are also virtual singers developed by Crypton Future Media Inc.

 <Click here for the official Hatsune Miku website.
https://piapro.net/